By using our website, you agree to the use of our cookies.

Vinden

Vinden

Het aantal ingeschreven mantelzorgers is eind 2018: 3.840 (in 2017 was dit 3.665). Het aantal mantelzorgers met wie (eenmalig) contact is, ligt beduidend hoger.
De meeste mantelzorgers schrijven zich in bij de VMCA als mantelzorger na een eerste contact-moment. Zij ontvangen tweewekelijks de Nieuwsbrief Mantelzorg met actuele informatie over mantelzorg(ondersteuning). Een groot aantal mantelzorgers komt met de VMCA in contact via de aanvraag van de Mantelzorgwaardering. Van de aanvragers in 2018 waren 749 mantelzorgers niet eerder in beeld bij de VMCA. Voor beoordeling van hun aanvraag is persoonlijk contact geweest. Een klein deel hiervan, slechts 48, schreef zich in als mantelzorger bij de VMCA. Vanwege de AVG wetgeving mag de VMCA zonder toestemming niet op een ander moment dan de beoordeling van de aanvraag deze mensen benaderen. Het werkelijk aantal mantelzorgers met wie vanuit het Expertisecentrum Mantelzorg contact is ligt om die reden hoger dan het aantal ingeschreven mantelzorgers.

Nieuwsbrief

De digitale Nieuwsbrief Mantelzorg, die tweewekelijks verschijnt, is een belangrijk informatiekanaal voor zowel mantelzorgers als professionals. De nieuwsbrief (ruim 2.800 adressen) wordt verspreid en gelezen door een onbekend aantal mantelzorgers. Voor jonge mantelzorgers is er een eigen nieuwsbrief, die gaat maandelijks naar ruim 700 adressen.

Sociale media

De VMCA is actief op Facebook en Twitter en heeft aparte Facebookgroepen, onder andere voor jonge mantelzorgers. Op (social) media is veel aandacht voor (h)erkenning en het bereiken van mantelzorgers door het delen van informatie, tips en ervaringen.
Promotie van het Mantelzorgplein Almere, de digitale vindplaats voor mantelzorg (ondersteuning) in Almere, heeft in de informatievoorziening een prominente rol. Berichten worden massaal gedeeld op andere media.
Vanuit het Expertisecentrum wordt op dit moment specifiek nieuw PR-materiaal ontwikkeld om werkende mantelzorgers te bereiken en te voorzien van informatie. Een vergelijkbare informatie-waaier op maat is ook gemaakt voor huisartsen en praktijkondersteuners en (gericht op jonge mantelzorgers) voor vakkrachten binnen onderwijs. Met dit materiaal verwachten wij nog meer mantelzorgers te bereiken.

De actie ‘Verras een mantelzorger’ van MantelzorgNL werd via de VMCA verspreid op social media. De actie ‘stuur een gratis kaart om een mantelzorger te waarderen’ is landelijk opgepakt. Cabaretier Jörgen Raymann heeft in aansluiting hierop 5 mantelzorgers en hun zorgontvangers uit Almere via een lotingsactie gratis kaarten verstrekt voor zijn nieuwste theatervoorstelling.

Mantelzorgers zijn overal te vinden en mantelzorg kan op ieders pad komen. Dit vraagt om continue aandacht voor- en hernieuwing van PR-middelen en voor verbinding met verwijzers. Via training van professionals kunnen bijvoorbeeld mantelzorgers (preventief) bereikt worden.

Fototentoonstelling

De fototentoonstelling ‘Mantelzorg in beeld’ is een indrukwekkende beeldbank van foto’s gemaakt door mantelzorgers zelf. In verschillende wijken in Almere is deze aangeboden in combinatie met een open inloop en informatie over mantelzorg.

In de landelijke Alzheimerweek organiseerde Jumbo Almere Buiten de verkoop van Alzheimer Socks (waarvan een deel van de opbrengst naar Alzheimer onderzoek ging). In de winkel verzorgde de VMCA een informatiestand voor het winkelend publiek. Medewerkers kregen informatie over mantelzorg en ondersteuning in Almere.

WordPress Theme built by Shufflehound. Alle rechten voorbehouden aan de VMCA Almere.